Психологічна готовність дитини до шкільного навчання полягає в тому, щоб до часу вступу до школи в неї склалися психологічні риси, які властиві школяру.

У дошкільному віці виникають поки що тільки задатки цього перетворення в учня: бажання вчитися, стати школярем, уміння керувати своєю поведінкою і діяльністю, достатній рівень розумового розвитку й розвитку мовлення, наявність пізнавальних інтересів і, звичайно, знань і навичок, необхідних для шкільного навчання.

Накопичення цих передумов – непроста справа. Що ж можна і чого не можна робити до школи?

Не слід:

  • до приходу в школу змінювати режим життя дитини: позбавляти її денного сну, довгих прогулянок, ігор у достатній кількості;
  • оцінювати все, що робить малюк, так, як слід оцінювати діяльність учня;
  • проходити з дитиною програму першого класу, насильно змінюючи гру навчанням.

Необхідно:

  • прищепити дитині інтерес до пізнання навколишнього світу, навчити спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
  • навчити долати труднощі, планувати свої дії, цінувати час;
  • вчити дитину слухати своє оточення, поважати чужу думку, розуміти, що свої бажання потрібно узгоджувати з бажаннями інших людей – дітей і дорослих, прагнути реально оцінювати свої дії і досягнення.

Світогляд дитини – це те, що вона:

- знає про себе (прізвище, ім’я, адресу), свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють, що роблять на роботі), своє село, місто, вулицю (трохи історії, назви вулиць, важливі місця, видатні люди);

- знає про явища природи: пори року, їх послідовність (яка пора року настане після літа, а яка після весни, назвати все по порядку), місяці кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; дні тижня, частини доби; про сонце, дощ, сніг, урожай; що таке борошно, цукор і як їх роблять, з чого роблять хліб тощо;

- знає про світ;

- полюбляє робити у вільний час ( улюблені книги, музика, художники, письменники...)

- знає про дорослих людей: за віком, професіями, які бувають люди вдома і на роботі, серед людей, на вулиці – за своєю вихованістю-невихованістю; добротою, чуйністю – байдужістю; яких людей треба поважати, а яких боятися; звідки, на думку дитини, беруться порядні і непорядні люди;


Що повинна вміти та знати дитина перед школою

За програмою Нової Школи України, для дошкільнят більше немає чіткого списку того, що повинна знати дитина перед школою. У школах більше немає конкурсів та атестацій перед першим класом. Кожен випускник дитячого садка, який не має протипоказань за станом здоров'я може бути зарахований до першого класу.

Розвиток мовлення.

Сюди входить не тільки постановка всіх звуків, а й розвиток оповідної мови. Як тренування підійде придумування історій, розмови на різні теми та інше. Малюк повинен навчитися грамотно будувати свою розповідь, щоб вона була зв'язаною, узгодженою та послідовною.

Мислення.

Багато спілкуйтеся з малюком, показуйте йому різні предмети та явища, говоріть про їх загальні риси та відмінності. Ще до школи, дитина повинна вміти порівнювати явища, узагальнювати схожі предмети в одну групу, знаходити схожі предмети за певною ознакою чи прибирати з групи предметів невідповідний.

Пам'ять.

Хоч в цьому віці діти і сприйнятливі до нової інформації, до питання розвитку пам'яті також потрібно підійти дуже відповідально. Для цього досить вчити з малюком вірші та пісні, просити його повторити речення, яке ви тільки що озвучили і т. д. Також є маса дидактичних матеріалів та ігор, які спрямовані на поліпшення довільного запам'ятовування.

Моторика.

Виконання будь-яких дій продумано та акуратно просте завдання для дорослої людини, але не для дитини. Це вимагає хорошої концентрації та координації. У розвитку цих навичок допоможуть найрізноманітніші практики та ігри, включаючи розфарбовування, штрихування, прописи та інші дії, де потрібна акуратність.

Концентрація, уважність та посидючість.

Розвинути ці вміння можна за допомогою систематичних та регулярних занять. Почніть з малого — недовгі заняття в одному і тому ж місці та в певний час. Далі можна збільшувати час безвідривного навчання, але не довше 20 хв.

Математичні знання.

Тут досить навчити малюка азам: рахунок до 10, віднімання та додавання в цих межах, перерахування чисел від меншого до більшого і навпаки, визначення пропущених чи повторюваних чисел. Можна практикувати навички рахунку в звичайному житті, рахувати предмети на прогулянках, додавати їх та віднімати. Крім цього, рекомендуємо ознайомити дитину з поняттями розміру предметів, вагою, а також навчити її орієнтуватися в часі по звичайному та електронному годиннику.

Знання про навколишній світ.

Ще до школи, дитина повинна знати в якій країні вона живе, в якому місті та за якою адресою, а також столицю своєї країни. Потрібно щоб вона вивчила сезони, місяці та їх послідовність, на які проміжки ділиться доба, скільки в ній годин, скільки днів у тижні та їх послідовність. Важливі знання про природу, основні види рослин і тварин, дорожні правила та існуючі професії. Дитина повинна знати як її звуть, скільки їй років, за якою адресою вона проживає і з ким, а також знати повні імена батьків та їх професію.

Основні принципи успішної підготовки дітей до школи — регулярність, відсутність примусу та дотримання конкретних правил. Це дозволить малюкові домогтися необхідних результатів та прищепить дисципліну, яка знадобиться для регулярних занять в школі. Це саме те, що повинна знати дитина йдучи в перший клас.

Кiлькiсть переглядiв: 146